איך נראה כדור הארץ? איפה נמצאת השמש? והכוכבים בשמיים?
לילדים, למידה שישנם כוכבי לכת נוספים מלבד כדור הארץ יכולה להיות חוויה מרתקת ומרגשת.
הספר “טיול במערכת השמש” הוא דרך נפלאה לילדים בגילאי 2-7 לגלות וללמוד על החלל והעולם שלנו.
5 הפעילויות הבאות יעזרו לכם לתרגל ולהעשיר את ילדיכם, לאחר קריאת הספר, בנושא מערכת השמש שלנו בצורה מהנה ודרך משחק להשלמת הלמידה.
צביעת כוכבי לכת מפלסטלינה
מריחת פלסטלינה הינה פעילות אהובה על ילדים וגם תורמת לחיזוק השרירים לקראת כתיבה.
אם שמתם לב, לילדים מהספר תלוי על הקיר פוסטר של מערכת השמש, הנה גרסה שלו מפלסטלינה:
מה צריך:
פלסטלינה רכה למריחה (אם הפלסטלינה קשה ניתן לנסות לרככה במים חמימים)
נייר שחור (לא חובה אבל נחמד)
עפרון לבן (גם רגיל יעבוד אבל פחות יראו)
מחוגה / תבנית של עיגולים
עיניים להדבקה.
הכנה:
בהתאם לגיל הילד- לצייר עיגולים בעזרת המחוגה והעפרון הלבן, כשהשמש באמצע וכוכבי הלכת מסביב. שימו לב לגודלם. לשבתאי אפשר לצייר טבעת איך שרוצים (כמו בתמונה).
הגישו לילדכם את הדף והפלסטלינה. בחרו את הצבעים המתאימים לכל כוכב ומרחו בתוך העיגול שלו.
בסוף הדביקו עיניים וגם אפשר לצייר כוכבים ברקע אם רוצים.
בניית דגם של מערכת השמש
דגם של מערכת השמש זו אחת הפעילויות הראשונות שנהוג לעשות בתחילת הלמידה.
מה צריך:
כדורי קלקר בגדלים שונים- שמש הכי גדולה, צדק אחריה, אחריו שבתאי, אורנוס ונפטון אפשר באותו הגודל, כדור הארץ ונוגה גם באותו הגודל, מאדים קצת יותר קטן וחמה הכי קטן. (אם לא מוצאים לא נורא בכלל).
צבעי גואש ומכחולים – אם יש צבעים זוהרים בחושך או באולטרה סגול אז מאוד מומלץ להוסיף!
נצנצים (אם רוצים)
מנקה מקטרות לטבעות של כוכבי הלכת
שיפודים / חוטים – בהתאם לגיל הילד, כדי לחבר או לתלות את מערכת השמש, גם לא חייבים.
הכנה:
צובעים כל כוכב לפי הצבעים שלו, לפני שהצבע מתייבש מוסיפים נצנצים ושמים לייבוש.
לאחר מכן מוסיפים טבעות ממנקי מקטרות לשבתאי (חייב) ולאורנוס (פחות חייב, הטבעת מאוד דקה).
ועם שיפודים נועצים את כוכבי הלכת מסביב לשמש לפי סדרם או תולים או פשוט מסדרים על שולחן או איפה שרוצים. ואם הצבעים זוהרים אז כמובן ללכת לחדר חשוך ולצפות במערכת השמש.
גלויה מהחלל
ציור גלויה על פי האיורים מהספר + תרגיל כתיבה בהתאם לגיל.
בחרו איורים מהספר של כוכבי לכת שאהבתם, ציירו אותם על דף קטן בגודל של גלויה, כתבו משהו שלמדתם מהספר על כוכב הלכת שלכם וצבעו. ניתן לכתוב מכתב מצדה השני של הגלויה לסבא וסבתא או חברים מהגן ולתת להם מתנה.
ציור דיאגרמת מערכת השמש לפי הספר
תרגיל זה הוא בעצם יצירת תפאורה למשחק דמיון שימציאו הילדים. מכינים על פי הדיאגרמה המצוירת לרוחב בעמודים הראשונים בספר. תרגיל שיוצרים על הרצפה כך שבסופו אפשר להמציא משחקי דמיון, לקפוץ מכוכב לכת אחד לאחר (רק אם הנייר מודבק לרצפה!) או ממש להטיס חלליות צעצוע מכוכב אחד לשני.
מה צריך:
גליל נייר (של איקאה למשל) או כמה ניירות מודבקים אחד לשני.
מכסים של סירים בגדלים שונים
צבעים (אנחנו השתמשנו בפנדה לצביעה וטוש שחור לציור)
מסקינג טייפ
הכנה:
גוזרים חתיכה ארוכה של נייר ומדביקים לרצפה באמצעות המסקינג טייפ.
פותחים את הדיאגרמה שבתחילת הספר ושמים בצד לדוגמה.
בעזרת מכסי סירים וטוש שחור מציירים את כוכבי הלכת ורושמים את שמם.
נותנים לילדים לצבוע כל כוכב לכת לפי הצבע שלו ובסוף מתחילים לשחק במשחקי דמיון עם אסטרונאוטים וחלליות.
דגם מפירות וירקות
מי שקרא בוודאי יודע שגיבורי הספר מטיילים במערכת השמש ומחפשים באיזה עוד כוכב לכת ניתן לגדל פירות וירקות וכך לומדים על כל אחד ואחד. אז כמובן- פעילות מהנה הנגזרת מהספר- יצירת דגם של מערכת השמש מפירות וירקות על פי גודלם.
אפשר לעבוד על רצפה או שולחן גדול וממש לסדר עליו את כוכבי הלכת לפי סדרם וגודלם.
למשל- אבטיח יכול להיות השמש, כוכב חמה יהיה אוכמניה, מלון יהיה צדק, מאדים עגבניה וכו’.
תנו לילדכם לבחור את הפרי או הירק המתאים לכל כוכב לכת על פי גודלו, היעזרו בדף הראשון מהספר ובו דיאגרמה של מערכת השמש לרוחב. או אם תרצו לשים את השמש-אבטיח במרכז השולחן ומסביבה את כל שאר הכוכבים כמו בעבודה מפלסטלינה בפעילות הראשונה.
קצת מידע על הספר :
סיפור על מסעם הקסום של שני אחים במערכת השמש בחיפוש אחר כוכבי לכת נוספים, שניתן לגדל בהם פירות וירקות. הספר עובר על כל כוכבי הלכת במערכת השמש שלנו ומציג נתונים אמיתיים אודות כל כוכב בדרך לימודית של משחק עם איורים צבעוניים על דפים מלאים דרך דמיונם של שני האחים.
בסוף הטיול מגיעים האחים למסקנות ומגלים את סודו של כדור הארץ ולמה הוא כה מיוחד.
טיול במערכת השמש מציג לילדים את נושא החלל בצורה מעוררת סקרנות במטרה ליצור התעניינות נוספת בנושא וכמו כן במטרה להוביל אותם לשאול שאלות ולחקור בעצמם.
הספר נכתב ואוייר על ידי לירון אלוף.
Comments are closed.