קשה לשמור על תזונה מאוזנת כשיוצאים מהשגרה, כמו שהחופש הגדול מזמן לנו, אבל עדיין אפשרי, וחשוב. איך עושים את זה מבלי לוותר על ההנאה? כל הטיפים

בימי החופש הגדול קל לצאת מהמסגרת (ובכן, בעיקר כי אין כזו) – לישון עד מאוחר, לראות יותר מסכים, לאכול יותר ממתקים. זה בסדר למתוח את הגבולות בחופש ולשחרר קצת את החגורה, אבל כדי לא להתפרע לגמרי, לפחות בכל הקשור לתזונה, חשוב שנקפיד על תזונה מאוזנת – כזו שכוללת עדיין ארוחות מסודרות ואת כל אבות המזון, ירקות וגם פירות. איך עושים את זה כשאין שגרה ויש הרבה בילויים מחוץ לבית? הנה כמה עצות שיעזרו לכם:

מבלים מחוץ לבית? קחו איתכם מזון. בחופש הגדול אנחנו מבלים לא מעט מחוץ לבית – ים, בריכה, קולנוע וכיו”ב – לכל אלה כדאי לקחת איתנו מזון ונשנושים, כדי שלא תסיימו עם נקניקיה בלחמנייה או בורקס ענק מהקיוסק. כדאי לקחת איתכם אוכל מזין, כמו כריכים מלחם/ פיתות מקמח מלא, ביצים קשות, פשטידה חתוכה ופירות. זה לא אומר שאי אפשר להתפנק ולקנות משהו בחוץ, אבל בשביל זה המציאו את הקרטיבים.

נשנושים יכולים להיות גם בריאים. יש ברשת שפע של מתכונים לנשנושים בריאים, כמו עוגיות שיבולת שועל, עוגיות טחינה, כדורי תמרים, מאפינס גזר או בננה, גרנולה או ארטיקים ביתיים. מתכוני נשנושים טעימים, בריאים וקלים להכנה, כך שבמקום לתת חטיף או עוגת שוקולד, תוכלו לפנק את הילדים עם נשנוש מזין ומצפון שקט (מבטיחים לכם שהם לא יתלוננו).

קערת פירות במרכז השולחן. ילדים אוכלים עם העיניים (גם מבוגרים), ואם אתם רוצים שהילדים יאכלו יותר פירות, פשוט הניחו אותם במקום מזמין ונגיש עבורם. קערה עם פירות שטופים במרכז השולחן יכולה לעשות את העבודה, וכדאי שיהיה בה יותר מבננות ותפוחים – הקיץ שופע פירות טעימים ומרעננים כמו אפרסקים, שזיפים, משמשים ועוד, שבסידור מזמין בקערה שקופה יזמינו את הילדים לשלוח יד (כמובן, במקרר תמיד יכול לגור אבטיח בקיץ, הפינוק האולטימטיבי).

גוונו בירקות. אם הילדים שלכם אוכלים רק עגבנייה ומלפפון, יכול להיות שהם לא מודעים לשפע שקיים. אל תפחדו להציע להם חסה בתוך הסלט, פלפלים בשלל צבעים, ואפילו קולרבי. יכול להיות שתופתעו מהתגובה שלהם, במיוחד אם תאכלו לידם את אותו ירק. ילדים אוהבים לחקות את המבוגרים הקרובים אליהם. עוד טיפ הוא “להחביא” ירקות בתוך הארוחות. מכינים סיר פתיתים עם עוף? שלבו בו גזר וקישוא מגורדים. בתפריט היום קציצות ברוטב? הכניסו לרוטב, פרט לעגבניות, גם אפונה וגזר. מכינים פירה? מעכו קצת כרובית מבושלת בפנים. היו יצירתיים וחשבו מחוץ לקופסא.

שקשקו את זה. ילדים אוהבים שייקים, ושייקים הם פתרון נפלא לשלב בין מרכיבים בריאים ולהעשיר את תזונת ילדיכם. דאגו שיהיה לכם שייקר טוב, והכניסו פירות (אפשר גם פירות קפואים שניתן לקנות בסופר גם אם זו לא העונה, כמו פירות יער), לצד רכיבים כמו קוואקר ואפילו עשבי תיבול. להמתקה אפשר ממתיקים טבעיים כמו דבש, סילאן תמרים, מייפל או פירות יבשים. בונוס: אפשר לקחת את זה איתכם החוצה, לפארק, לגינה ולכל מקום.

השקיעו בנראות ובמיתוג. יש הרבה צהרונים של גנים שהקציצות שמגישים בהם לארוחת צוהריים מכונות “קציצות כוח”. המציאו למאכלים שמות שאתם יודעים שהילדים שלכם יאהבו (פשטידת גיבורי על, חביתת כוח המחץ, סלט נסיכות, תנו לדמיון להשתולל). גם לאופן ההגשה יש תפקיד חשוב, במיוחד אצל ילדים. סדרו את המנה כך שתגרה את העין, והיו יצירתיים. גם ארוחת ערב פשוטה של חביתה עם ירקות וקוטג’, יכולה להפוך לפרצוף (החביתה עצמה) שמח (בעזרת הירקות) עם שיער לבן ומתולתל (קוטג’, מישהו?).

אל תדלגו על ארוחת הבוקר. בימי החופש, ובמיוחד כשהילדים קמים מאוחר, קל לדלג על ארוחת הבוקר ולסגור את הפינה עם יוגורט או קורנפלקס. אבל אומרים שארוחת הבוקר היא הארוחה החשובה ביותר ביום. עשו לילדיכם טובה, אל תדלגו עליה. ארוחה מזינה, שמכילה חלבונים, פחמימות וירקות מגוונים, תפתח לילדיכם את היום בצורה הטובה ביותר, ותטעין אותם באנרגיה.

הקפידו על שתיית מים. נכתוב רגע את המובן מאליו: קיץ, וחם, וחשוב מאוד להקפיד על שתיית מים. שתייה מרובה גם מפחיתה נשנושים מיותרים. הקפידו לצייד את הילדים בבקבוק מים (עדיפות לכזה ששומר על קור), ואל תצאו מהבית בלעדיו.

לסיכום, חשוב לשמור על התזונה גם בימי החופש, ויחד עם זאת, נמליץ על גמישות על פני נוקשות. זה עדיין החופש הגדול של הילדים, ואנחנו רוצים אותם שמחים ומאושרים לא פחות מאשר בריאים. ממתק קטן אחד ביום זה בסדר גמור, ולהזמין פיצה הביתה, כל עוד זה לא על בסיס יומי, עושה שמח בלב. גם לאכול בחוץ מדי פעם אפשר כמובן, רק כדאי לבחור מהתפריט את מנת הילדים היותר מזינה, זו שכוללת גם ירקות לצד הצ’יפס והשניצלונים. העיקר שיהיה חופש נעים, בריא, ושמח.


מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים