ל”ג בעומר תיכף כאן, ואם מתחשק לכם לגוון לילדים את הנשנושים סביב המדורה, דעו שחוץ ממרשמלו ותפוח אדמה צלוי, אפשר לזרוק לאש עוד כמה דברים טעימים. הנה כמה אופציות, וגם: כל הכללים לחגוג את החג בצורה בטיחותית

אוטוטו זה קורה: כולנו נוודא שלא שכחנו כביסה על החבל, נגיף תריסים, ונצא לחגוג ל”ג בעומר עם הילדים – רק כדי לחזור עם ריח של עשן מדורות וחתיכת תפוח אדמה דבוקה לשיער. אבל מה לא נעשה בשביל לשמח את הילדים בתקופה המוזרה והלא פשוטה הזו, בחג שהם כל כך אוהבים. רגע לפני שאתם מכינים את תפוחי האדמה והמרשמלו, דעו שיש עוד כמה דברים שאפשר לצלות במדורה, שיכולים לספק לילדים גם ערכים תזונתיים וגם שמחה בלב. הנה כמה אופציות מעניינות:

בטטה – בטטה היא ירק שורש אהוב על רוב הילדים לאור טעמה המתקתק, ולאחר צלייה במדורה הטעם הזה מקבל נוכחות גבוהה יותר. הבטטה עשירה בוויטמין A ובטא קרוטן, החשובים מאוד לתפקוד מערכות הגוף השונות, ואחרי צלייה היא מקבלת טעם עמוק ומתקתק שקשה לעמוד בפניו. כדאי לבשל מעט את הבטטה לפני, כדי לקצר את זמן הצלייה באש, לעטוף בנייר כסף ולהכניס למדורה.

שיפודי ירקות – מכירים את האורחים הצמחוניים, שב”על האש” המסורתי של יום העצמאות נאלצים להסתפק בשיפודי ירקות? אז בל”ג בעומר השיפודים הללו מקבלים את הכבוד הראוי להם, כנשנוש לגיטימי וכיפי בצלייה במדורה. איך מכינים? לוקחים שיפוד עץ, ותוקעים בו חתיכות ירקות בשילובים שונים וצבעוניים: בטטה, עגבנייה, תפוח אדמה, גמבה (ובכלל פלפל בשלל צבעיו, זה יכול להיות גם פלפל כתום או צהוב), קישואים, פטריות (לילדים שאוהבים) ואפילו גזר. התוצאה צבעונית וטעימה.

קלחי תירס – ילדים אוהבים תירס, וכשהקלחים צלויים באש הם עוד יותר מיוחדים וטעימים. לאמיצים, אפשר גם לתבל – לא רק במלח אלא גם בפפריקה אדומה ותבלינים נוספים שילדים מסכימים לקבל. בונוס מעניין: דבש. איך צולים? עוטפים רבעי קלחי תירס מתובלים או חצאי קלחים בנייר אלומיניום, ושולחים למדורה.

האופציה המקורית: במבה. כן, במבה. שימו על שיפוד עץ כמה חתיכות במבה, הכניסו למדורה למספר שניות, והרי לכם במבה בטעם עמוק ומיוחד שגם ההורים יתקשו לסרב לה.

לחגוג את החג בצורה בטוחה
ואחרי שדיברנו על האוכל, חשוב לדבר על הבטיחות. גם אם אתם מתכוונים להיות צמודים לילדיכם סביב המדורה, יש כמה כללי בטיחות שחשוב לשמור עליהם, וכמובן להסביר לילדים מראש שמדורה זה כיף אבל אש זה דבר מסוכן, ולכן המבוגרים הם אלה שאחראיים על צליית האוכל. זה לא אומר שהילדים צריכים להיות ממודרים מהפעולה – הם יכולים לעזור לכם בהכנות, לתקוע את הירקות (או את הבמבה) על שיפוד, לעטוף את תפוחי האדמה, קלחי התירס או הבטטות בנייר כסף וכיו”ב. אבל את הצלייה עצמה השאירו לכם, ההורים, והסבירו זאת מראש לילדיכם כדי למנוע אכזבות.

את המדורה כדאי למקם בשטח שמרוחק ממדורות אחרות (כיום, לרוב המדורות מוקצה שטח ייעודי בתוך חביות שכבר ממוקמות במרחק מה זו מזו). בדקו שסביב המדורה אין עשבים, קוצים, כבלי חשמל או כל דבר אחר שעלול חלילה להתלקח ולצאת משליטה. אם המדורה שלכם לא ממוקמת בתוך חבית ייעודית, תחמו עוד לפני ההדלקה את שטח המדורה שלכם באבנים, והסבירו לילדים שאסור לעבור את הגבול הזה. ודאו שבסביבת המדורה יש שטח מספק של חול, ומומלץ גם צינור מים בסביבה, למקרה של התפשטות שריפה חלילה.

לפני החג כדאי להסביר לילדים מהו חומר מתלקח ומה לא. אפשר לעשות זאת בדרך חווייתית של משחק, להציג לילדים חפצים מסוימים ולשאול אותם האם הם מתלקחים לדעתם או לא. כמובן, הסבירו לילדים שבשום אופן אסור לזרוק למדורה חפצים מתלקחים. לחגיגה עצמה כדאי לבוא עם מכנסיים ארוכים ונעליים סגורות ונוחות, ובתום האירוע, לכבות את האש כיבוי מלא (כשהמדורה כבר קטנה אפשר לשתף את הילדים בכיבוי).

שיהיה חג שמח, טעים ובטוח!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים