מאת: אורית זץ, פסיכולוגית קלינית
חברה בקבוצת הפייסבוק נפש הילד – פסיכולוגים עונים להורים
הקיץ מתקרב ועימו עונת הגמילה מחיתולים.
הדבר החשוב ביותר בתהליך הגמילה הוא סבלנות.
זה לא תמיד פשוט, יש נסיגות, פספוסים ותסכולים של הילדים וההורים ואלו הם חלק מובנה בתהליך.
ככל שנקבל אותם, כך נוכל לאפשר לתהליכי הגמילה הטבעיים להתרחש.
בתהליך הגמילה נסייע לילדים לבטא את הצורך ללכת לשירותים ולשים לב לסימנים בגוף המעידים על הצורך ללכת לשירותים.
אפשר ואפילו רצוי לשלב סיפורים בנושא ומשחקים בתהליך כדי להפוך את הישיבה בשירותים לפחות מאיימת.
כיצד יודעים אם הילד מוכן לגמילה?
הציעו לילד/ה להשתמש בסיר או בשירותים ובחנו את התנהגותם ואת תגובותיהם לכך.
אם הם נראה סקרנים ומביעים רצון והנאה לישיבה כנראה שהם בשלים לתהליך.
אם הם דוחים את הרעיון, בוכים או מביעים קושי כנראה שהם מבטאים כך את הקונפליקט בנושא וכדאי להמתין מעט עם הגמילה.
איך מבצעים את הגמילה?
* מסכמים את התהליך עם הגננת.
* רוכשים ספר בנושא ודרכו משוחחים עם הילד/ה על התהליך והקשיים העשויים לעלות בו.
* משחקי דימיון כגון הושבת בובה על הסיר ותיווך של התהליך.
* קניית סיר או ישבנון.
* רצוי להתחיל את התהליך בתקופה בה אתם נמצאים בבית ויכולים לתמוך בתחילת התהליך.
* בתחילה מחליפים את החיתול בתחתונים לשעתיים ומזכירים כל חצי שעה על הליכה לשירותים.
צפו לפספוסים. זה חלק מהתהליך. חזקו את הניסיון ולא את התוצאה.
לאחר כמה ימים של תוצאות בבית, ניתן להעביר את התהליך גם לגן בשיתוף הגננת.
גם בגן תהליך זה יכול להיות קצוב בזמן ועם חיזוקים והבנה רבה לפספוסים.
בהצלחה!
אורית זץ- פסיכולוגית קלינית
חברה בקבוצת נפש הילד – פסיכולוגים עונים להורים
Comments are closed.