גן חדש פירושו התחלה חדשה, שיכולה להיות מרגשת אבל גם כוללת הסתגלות שאינה תמיד קלה. איך נוכל להקל על הילדים וגם עלינו, ולהפוך את ההסתגלות לנעימה יותר? כל הטיפים

ה-1 לספטמבר ממש מעבר לפינה. ואתם יודעים מה זה אומר: שהילדים חוזרים למסגרות, ואתם חוזרים קצת לשגרה. אבל קצת לפני השגרה, יש את ימי ההסתגלות – בין אם ילדיכם נכנס לראשונה לגן, ובין אם רק עובר לגן אחר, זו התחלה חדשה עבורו, וההתחלה היא לא תמיד קלה. הוא צריך להתרגל למקום אחר, לגננת חדשה ולצוות חדש, לילדים חדשים ובאופן כללי, יש הרבה פרצופים חדשים וחוקים אחרים, ומה שלא מוכר, לפעמים מעורר חשש. זה טבעי. אז איך נוכל להקל על ילדינו (ועלינו) את ההסתגלות לגן חדש? הנה טיפים שיסייעו לכם:

צרו כמה שיותר ודאות. מה שאנחנו לא יודעים, המוח שלנו משלים לבד – וזה בדרך כלל הדמיון שלנו, ולא תמיד הוא הולך למקומות נעימים, במיוחד אצל ילדים. בגנים רבים יש יום היכרות עם הגן ועם הצוות עוד לפני ה-1 לספטמבר, בררו האם גם בגן שלכם יש יום ייעודי שכזה, והקפידו להיות נוכחים בו יחד עם ילדיכם. במידה שאין כזה יום, דאגו ללכת עם ילדיכם בימי החופש הגדול אל הגן, לפחות פעמיים (ועדיף בסמוך לתחילת שנת הלימודים, כלומר בשבוע האחרון של החופש הגדול). כבר בדרך לגן הסבו את תשומת ליבם של הילדים לדברים שרואים (למשל עץ מיוחד, בניין מעניין, שביל נחמד או גינת שעשועים קרובה). כשתגיעו לגן, עמדו מבחוץ – אולי זה לא כל כך נעים לראות גן סגור, אבל אפשר מבעד לשער להציץ לחצר הגן, להסתכל על התמונות המצוירות על מבנה הגן, והכי חשוב – להתלהב יחד ממה שרואים, ולהדביק את הילדים בהתלהבות שלכם.

נסו ליצור מפגשים עם ילדי הגן. לפני תחילת שנת הלימודים, נפתחת לרוב קבוצת וואטסאפ להורי הילדים בגן החדש. אל תתביישו להציג את עצמכם, לכתוב מי הבן/בת שלכם, וליזום מפגש משותף לילדים בגן. אפשר לעשות זאת בגינת השעשועים הקרובה לביתכם, או לגן החדש. סביר להניח שהמפגש הזה לא יצור מיד חברויות חדשות, אבל עצם כך שהילדים יגיעו ליום הראשון בגן כשהם מזהים חלק מהפרצופים, זה כבר יתרון.

בררו האם ניתן להגיע עם חפץ מעבר ליום הראשון. לילדים בגיל הרך, לרוב הגננות מאפשרות להגיע עם חפץ מעבר או בובה אהובה. בררו מראש האם הדבר אפשרי בימי ההסתגלות הראשונים, ותנו לילדיכם לבחור את החפץ/הבובה שעמם הוא ירצה להגיע.

היעזרו בספרים מתאימים. כמעט לכל נושא יש ספר ילדים מתאים שמתווך אותו לילד – החל מאח חדש במשפחה, דרך גמילה מחיתולים ומוצצים ועד, ובכן, כניסה לגן. יש לא מעט ספרים בנושא, דוגמת “אני הולך לגן” של לוין קיפניס, “המסע המופלא שלנו לגן הילדים” של דניאלה קולוט, “היום הראשון של אמא בגן” של אריק ואייה ועוד.

צרו שגרה בימים הראשונים שלפני תחילת השנה. בחופש הגדול אנחנו יותר משחררים והגבולות פחות מהודקים, וזה טבעי. אבל בשבוע האחרון של החופש מומלץ לחזור לגבולות הרגילים, לשעת שינה מוקדמת וליקיצה בשעה שמתאימה לימי הגן, כדי להתחיל את השנה ברגל ימין ובלי קשיים מיותרים. ילד שמתחיל גן חדש ונמצא בהסתגלות, וצריך להתמודד גם עם עייפות, זה לא מתכון טוב.

ערב לפני ה-1 בספטמבר: תנו לילדכם לבחור את הבגדים שילבש ביום הראשון של הגן, ואם יש לו תיק או בקבוק מים חדש, הכינו אותם ליד הדלת. צרו התרגשות בריאה ושמחה סביב העניין והגן החדש, אבל אל תהפכו אותו לאישיו, כדי לא ליצור לחץ.

עודדו את הילד לשיחה פתוחה. חששות הם טבעיים, אבל אם לא מדברים עליהם הם עלולים לצאת מפרופורציות. שאלו את הילד בפתיחות איך הוא מרגיש לקראת הגן החדש, ועודדו לשיח פתוח, כמובן, בהתאם לגילו. אם עולים חששות או פחדים, אל תבטלו אותם בשום אופן, אל תקטינו אותם ואל תגידו משפטים כמו “אתה מגזים” או “יהיה לך כיף”. הכילו את מה שיאמר, תוכלו לומר “אני מבינה שאתה חושש, זה מקום חדש, אבל לאט לאט נתרגל עד שיהיה לנו שמח בגן”. תוכלו גם לשתף מחוויה אישית שלכם ממקום חדש, איך חששתם ומה עזר לכם להתגבר.

ב-1 בספטמבר: הגיעו עם הילד בזמן לגן, והישארו עמו עד כמה שהגננת תאפשר. פנו מראש את היום הזה, הגיעו רגועים ותנו לילדכם את הזמן שהוא זקוק לו. מומלץ לשים את הטלפון על מצב שקט בתוך התיק ולא להתעסק בו כלל. היו עם הילד או הילדה שלכם, הם זקוקים לכם עכשיו. ערכו איתם סיור בתוך הגן, בדקו יחד איפה השירותים, היכן החצר, איפה נמצאים המשחקים ואילו פינות יש בגן. תנו לילד להכיר את הגננת בזמן שלו, ואת החברים החדשים, ואל תלחצו עליו ללכת לשחק, גם אם יש ילדים שהוא כבר מכיר בגן.

שדרו לילדכם ביטחון. ילדים קולטים אותנו ואת מה שאנחנו מרגישים. אם אתם תהיו בטוחים בגן שילדיכם נכנס אליו ותשדרו זאת, זה יעבור גם לילדיכם. הקפידו גם בבית לדבר טובות על הגננת ועל הצוות, ושדרו לילד את המסר שהוא בידיים טובות.

פנו את הימים הראשונים. הסתגלות היא תהליך, והיא מאוד אינדיבידואלית. יש ילדים שאחרי יומיים כבר יכנסו ברוגע לגן, ויש ילדים שגם אחרי חודש יתקשו. דאגו לפנות לעצמכם לפחות את השבוע הראשון (אפשרי כמובן גם במשמרות ביניכם לבין ההורה השני), כדי שתוכלו להתנהל בתהליך ההסתגלות ברוגע, בלי הלחץ של משימות עבודה על הראש.

חזקו את הילד. חשוב שתשדרו לילד שאתם מאמינים בו ובכוחות שלו, ושאתם יודעים שגם אם קשה לו, הוא יתגבר. שדרו לו שאתם סומכים עליו, חזקו אותו כשהוא צולח משימות אחרות, וטעו בו את תחושת המסוגלות.

צרו סדר יום. ילדים צריכים סדר יום, זה מעניק להם עוגן, גבולות וביטחון. לפני שאתם מביאים אותם לגן, אמרו להם מה הולך לקרות: אנחנו הולכים עכשיו לגן, וכשאתה תהיה בגן אמא תיפרד ממך לשלום ותחזור לקחת אותך בסוף היום. אחר כך אנחנו נלך לגינת השעשועים… וכיו”ב. שיחה שכזו תורמת לתחושת הוודאות, הילד יודע מה מצפה לו בהמשך היום, יש לו למה לחכות, ותחושת הביטחון עולה.

צרו טקס פרידה. טקס פרידה קצר וקבוע יכול לתרום לפרידה נעימה, ומהווה עוד עוגן קבוע וחלק אינטגרלי מסדר היום. הטקס יכול להיות קבוע עם שני ההורים, או שונה עם כל אחד מההורים, העיקר שיהיה נעים וקצר. הוא יכול לכלול חיבוק, נשיקה, לשלב ריקודון קצר או תנועה אחרת, הוא יכול להיות גם משעשע ולעלות חיוך – העיקר שבסופו הילד יידע שהוא נכנס לגן וההורה נפרד ממנו – עד סוף יום הלימודים.

ולסיום, מה לא לעשות?

אל תיכנסו עם הילד על הידיים (אלא אם הוא עוד לא יודע ללכת) – אפשר להיכנס יד ביד ואפילו בחיבוק, אבל אם תיכנסו עם הילד על הידיים, הדבר עלול לשדר לו שהוא לא בוגר מספיק ושאתם לא סומכים עליו מספיק, ויותר מכך – יקשה על הגננת לקחת אותו מכם.

אל תיעלמו לילד. גם אם נראה לכם שהילד השתלב בפעילות או במשחק כלשהו, בשום אופן אל תיעלמו לו בלי לומר שאתם הולכים. גם נפנוף לשלום זה בסדר, העיקר שיידע שהלכתם.

אל תבטיחו פרסים על הסתגלות. גם לא ממתקים. כדאי ורצוי להחמיא לילד בסוף היום, לומר לו שאתם גאים בו על הילד הבוגר שהוא, להחמיא לו על יכולות וכוחות שהפגין – אבל לא לתת על כך פרסים.

לסיכום, תהליך הכניסה לגן חדש דורש הסתגלות, ולא תמיד היא קלה. אבל אם תעשו זאת בדרך הנכונה, ובעיקר – לא תתרגשו מהעניין יותר מדי ותבינו שמדובר בתהליך טבעי, שמהווה חלק מתהליך ההתפתחות והגדילה של ילדיכם – תוכלו לגלות בסופו, שהוא אף חיזק את הילד, ואתכם.

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים