מחקרים שונים מדברים על חשיבותה של ארוחה משפחתית משותפת: היא תורמת לביטחון העצמי של הילדים, מפחיתה סיכון להפרעות אכילה ואפילו יכולה למנוע דיכאון. למה עוד חשוב לקיים אותה, ואיך נעשה זאת נכון?

רובנו חוזרים מיום עבודה עייפים וסחוטים, מנסים לבלות קצת זמן איכות עם הילדים, ואז מתחילים את רוטינת ה”ארוחת ערב-מקלחות-שינה”. אנחנו לרוב כל כך עסוקים במטלות, שאין לנו זמן לשבת עם הילדים לאכול. במקסימום אנחנו מצלחתים לעצמנו יפה את השאריות שלהם, ומנשנשים בין מקלחת של ילד א’ למקלחת של ילדה ב’. אבל לארוחה משפחתית ולאכילה משותפת סביב השולחן יש יתרונות רבים, גם בהיבט התזונתי וגם בהיבט המשפחתי-חברתי. אם אתם נוהגים לאכול יחד רק את ארוחת שישי (ואולי גם את זה לא תמיד), כדאי שתקראו את היתרונות הבאים שיש לאכילה משפחתית משותפת, ואולי תשנו מעט הרגלים:

ארוחה משפחתית היא עוגן לילדים. זה לא סוד שילדים צריכים סדר יום וגבולות. הדבר מקנה להם ביטחון ותחושת ודאות, והוא נדבך חשוב בהתפתחותם התקינה. ארוחה משפחתית אחת ביום היא עוגן עבור הילדים, עוד מרכיב בסדר היום שמהווה עבורם ביטחון ויציבות. מחקרים שונים מעידים על הקשר שבין קיום ארוחות משפחתיות משותפות לבין נפש בריאה של הילדים, הצלחה בלימודים, ואפילו הפחתת סימני דיכאון בקרב ילדים ונוער.

ארוחה משפחתית היא הזדמנות למפגש משפחתי. זהו זמן שבו בני המשפחה יושבים יחד, מסתכלים זה לזה בעיניים. זו הזדמנות לשיח פתוח (אוקי, רק להקפיד שלא בזמן הלעיסה כדי לשמור על הבטיחות). מכירים את זה שדווקא במיטה, לפני השינה, כשאתם מרדימים את הילדים ואוטוטו נרדמים בעצמכם, הם נזכרים לספר לכם את כל מה שעבר עליהם היום? בדיוק ברגע שבו כבר אין לכם כוחות להכיל? אז ארוחת ערב משותפת היא רגע לפני הנקודה הזו ביום שבה כבר אין לכם כוחות. תוכלו לשתף את הילדים במה שעבר עליכם, להתעניין ולשאול אותם במה שעבר עליהם, לשאול שאלות פתוחות ולהקשיב בלב פתוח. פרט לחיזוק הקשר עם בני הבית, הדבר תורם גם לביטחון העצמי של הילדים, ולדימוי העצמי שלהם.

ארוחה משפחתית היא הזדמנות ללמד את הילדים אחריות ומעורבות. אל תסתפקו רק בהכנת הארוחה והזמנת הילדים לשולחן – הזמינו אותם לקחת חלק בהכנת הארוחה, בהתאם לגילם. גם ילדים קטנים יכולים לעזור בהבאת כלי האוכל לשולחן וסידורם, בהוצאת הגבינות או הממרחים מהמקרר והנחתם על השולחן, בקשקוש ביצה בקערה ואפילו בחיתוך הירקות (בהשגחת מבוגר כמובן). עודדו אותם לקחת חלק פעיל בהכנת הארוחה ובעריכת השולחן (וגם בפינויו בסוף הארוחה), וכך תלמדו אותם גם שיעור במעורבות, אחריות אישית, ארגון וסדר.

ארוחה משפחתית מקנה הרגלי אכילה. ילדים מחקים אותנו, המבוגרים. אם נשמש עבורם דוגמה אישית גם באכילה – החל בישיבה נכונה על הכיסא, דרך טעימה של מגוון מזונות בריאים שנגיש לשולחן, כולל ירקות בכל הצבעים, ועד לעיסה איטית ושימוש בסכו”ם – גם הילדים ירצו להתנסות. עודדו אותם לטעום מכל מה שמונח על השולחן, הראו להם שאתם מנסים את הכל, שתו בעצמכם הרבה מים, והקנו להם הרגלי אכילה נכונים ובריאים. מחקרים מצאו, כי ארוחה משפחתית מקטינה את הסיכון להתפתחות הפרעות אכילה והשמנה בקרב ילדים.

ואיך לעשות את זה נכון? טיפים שיעזרו לכם לקיים ארוחות משפחתיות טובות:

בלי מסכים. השאירו את כל המסכים מחוץ לזמן הארוחה – בלי טלפונים ניידים, בלי טלוויזיה או אייפד לילדים, נטו זמן שלכם יחד. אם אתם יודעים שיש לכם מייל או הודעה שאתם צריכים לענות עליה בדחיפות, עשו זאת לפני זמן הארוחה.

בלי ביקורת או העלאת נושאים מתוחים. כדי שהארוחה המשפחתית תהיה כזו שכולכם תהנו ממנה, השאירו בצד את הנושאים שבמחלוקת. זה לא הזמן לוויכוחים בין ההורים, וגם לא להעלאת שאלות או נושאים שיכולים לגרום למריבות בין האחים. הקפידו על שיח נעים, מכבד וכיפי, כזה שבו כל אחד יכול להרגיש בנוח לשתף ולספר.

התחילו בקטן. אם עד עכשיו לא קיימתם כלל ארוחות משפחתיות משותפות, התחילו בארוחה אחת ארבע פעמים בשבוע, ובהדרגה תעלו את המינון לארוחה אחת ביום לפחות, שתהיה העוגן המשפחתי שלכם.

אל תאמרו לילדים מה לאכול. הקפידו שעל השולחן יהיו כמה שיותר מזונות מגוונים, הראו לילדים דוגמה אישית, אבל אל תנסו לשכנע אותם ובטח שלא “לנדנד” להם לטעום ממאכל מסוים. גם אם הם לא יגעו בירקות המאודים בארוחה הזו, אם תמשיכו להגיש אותם בכל ארוחה משפחתית ותדאגו לאכול מהם בעצמכם, סביר להניח שבסוף הילדים ירצו גם הם לנסות. מחקרים מצביעים על כך, שלפני שילדים יסכימו לנסות לטעום מזון חדש, הם צריכים 20 חשיפות אליו (חשיפה היא עצם הנוכחות שלו בשולחן).

צרו אווירה נעימה. אפשר להדליק נר בקרבת מקום (לא קרוב מדי לילדים כמובן, ולא לשכוח לכבות אותו בסיום הארוחה), אפשר כמובן גם מוזיקה נעימה ברקע (אבל לא חזקה מדי, שלא תשתלט על המפגש המשפחתי). דאגו ליצור אווירה נעימה, רכה ורגועה, שתעודד זמן איכות נעים יחד.

בתיאבון!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים