טיפים לפיתוח יכולות שפתיות אצל תינוקות ופעוטות דרך משחק, קריאה ושגרה יומיומית

השנים הראשונות לחייו של הילד הן התקופה הקריטית ביותר לרכישת שפה. מגיל לידה ועד גיל שלוש, המוח של התינוק מתפתח במהירות, וקולט מילים, צלילים ומשפטים מהסביבה. הדרך שבה הורים מתקשרים עם ילדיהם בשנים אלו משפיעה משמעותית על יכולות השפה העתידיות שלהם.

אז איך אפשר לעודד פיתוח שפה בצורה טבעית ומהנה? הנה מספר טיפים מבוססים שיעזרו לכם להעשיר את אוצר המילים של הפעוט ולחזק את כישורי השפה שלו.

דברו עם התינוק – מהיום הראשון. תינוקות אולי לא יכולים לדבר מיד, אבל הם סופגים שפה כבר מהיום הראשון. דיבור מתמיד עם התינוק מלמד אותו כיצד נשמעת השפה, איך היא בנויה ומהי משמעות המילים.
איך לעשות זאת?
תארו את הפעולות שאתם עושים: “עכשיו אנחנו מחליפים חיתול, אני שם לך חולצה כחולה”.
דברו ישירות אל התינוק: פנו אליו בשם, שמרו על קשר עין, והביעו עניין בתגובותיו.
שימו לב לטון הקול שלכם: תינוקות מגיבים לקול רגוע, אינטונציה משתנה ושפת גוף.

קראו ספרים – גם לתינוקות קטנטנים. קריאה משותפת היא אחת הדרכים הטובות ביותר לפיתוח שפה. גם אם נדמה לכם שהתינוק “רק מסתכל על התמונות”, הוא לומד מילים חדשות, אינטונציה, וקצב של משפטים.
איך לבחור ספרים מתאימים?
ספרים עם חרוזים ומשפטים חוזרים – מסייעים לזכירה ולשינון.
ספרים עם תמונות צבעוניות של חפצים יומיומיים.
ספרים עם מרקמים וחלקים נעים – מעודדים מעורבות פעילה של הפעוט.
טיפ: חזרו על אותן מילים וסיפורים שוב ושוב – חזרתיות עוזרת לילדים לזכור ולהבין מילים חדשות!

שירי ילדים ומשחקי שפה. שירים עוזרים לילדים ללמוד שפה בדרך מהנה וקלה, בזכות הקצב, החרוזים והחזרות. מה אפשר לעשות?
שירו שירי ילדים קלאסיים כמו “ידיים למעלה” ו”האוטו שלנו גדול וירוק”.
שלבו תנועות ידיים ומשחקי אצבעות עם השירים – זה מסייע לפיתוח הקשר בין צלילים לתנועה.
דקלומים ומשפטים חוזרים – “הנה באה הרכבת, צ’יק צ’ק צ’וק!”

שגרת יום מדברת – למידה טבעית דרך פעילויות יומיומיות שגרה יומיומית היא הזדמנות נפלאה לחשוף את הפעוט לשפה.
איך אפשר לנצל זאת?
בזמן הארוחה: “איזה צבע הצלחת שלך? מה יש לך בצלחת?”. בזמן הרחצה: “המים חמים או קרים? הנה הברווז הצהוב!”. בדרך לגן: “ראית את האוטובוס? הוא גדול וצהוב!” הפעוט לומד מילים תוך כדי התנסות, חוויה והקשרים יומיומיים.

שאלו שאלות פתוחות. במקום לשאול שאלות שהתשובה עליהן היא “כן” או “לא”, נסו שאלות שמעודדות תשובות מפורטות יותר.
שאלה סגורה: “היה לך כיף בגן?” (תשובה אפשרית: “כן”)
שאלה פתוחה: “עם מי שיחקת היום בגן? מה בניתם יחד?”.
גם אם הילד עדיין לא עונה במשפטים מלאים, הוא ילמד לחשוב ולהביע את עצמו.

חיקוי ושיח משותף – תנו להם הזדמנות לדבר פעוטות לומדים לדבר באמצעות חיקוי של דיבור מבוגרים.
איך לעודד אותם?
חזרו אחריהם והרחיבו: אם הפעוט אומר “כדור!”, אמרו “נכון, זה כדור אדום גדול!”.
תנו להם זמן להגיב – אל תמהרו להשלים עבורם את המשפטים.

משחקים שמפתחים שפה. משחקים מסייעים לילדים ללמוד דרך הנאה, ולכן הם דרך מעולה לפיתוח יכולות שפתיות.
משחקי קופסה פשוטים: משחקי התאמה של חיות, צבעים או צורות, בהם אפשר לומר את שם כל פריט.
פאזלים עם תמונות: בכל פעם שמרכיבים חלק, ספרו מה מצויר בו.
בובות ודמויות: עודדו משחקי דמיון בהם הילד מספר מה עושה הבובה.

חשיפה לשפות נוספות – מתי ואיך?
מחקרים מראים שפעוטות יכולים לרכוש יותר משפה אחת בצורה טבעית. אם אתם דוברי שפה נוספת, שלבו אותה בשגרה: דברו בשפה השנייה בזמן פעילויות יומיומיות. השמיעו שירים וסיפורים בשפה נוספת. קראו ספרים בשתי שפות לסירוגין.
אין חשש מ”בלבול” – ילדים קולטים שפות מהר יותר ממה שנדמה לנו!

מתי לפנות לאיש מקצוע?
לכל ילד יש קצב למידה משלו, אבל ישנם סימנים שיכולים להצביע על עיכוב בהתפתחות השפה.
מתי כדאי לבדוק עם קלינאי תקשורת? אם הילד בן שנתיים ואינו אומר לפחות 50 מילים.
אם בגיל 3 הוא עדיין מתקשה לחבר משפטים פשוטים.
אם יש קושי בהבנה בסיסית של הוראות פשוטות (“בוא אליי”, “תביא לי את הכדור”).
אם יש לכם חששות, פנייה לאיש מקצוע יכולה לסייע בזיהוי והכוונה מתאימה.

לסיכום, פיתוח שפה בגיל הרך הוא תהליך טבעי ומהנה, והדרך הטובה ביותר לעודד אותו היא פשוט לדבר, לשיר, לשחק ולקרוא יחד. ככל שתחשפו את הפעוט לשפה בצורה חיובית ומגוונת יותר, כך הוא ירכוש ביטחון ויכולת להביע את עצמו טוב יותר.
דברו, שרו, שחקו – והשפה כבר תבוא!

מערכת בדרך לגן
אתר בדרך לגן מרכז במקום אחד את כל מה שהורים צריכים לדעת כדי למצוא את הגן הנכון ביותר עבור הילדים שלהם. אינדקס גנים חדשני ומעודכן, הממפה את כל מסגרות החינוך לגיל הרך בישראל: גני ילדים, משפחתונים, פעוטונים, מעונות יום וגני עירייה. והכי חשוב- המלצות מהימנות של הורים אשר ילדיהם היו בגן.
חיפוש גני ילדים